2015. szeptember 16., szerda

Teljes kiőrlésű kenyér kezdőknek | gasztro

070

Már többször próbálkoztam a kenyérsütéssel, és bár az eredmény ehető lett minden esetben, de mégsem könyvelhettem el ezeket sikernek, egyik sem volt az igazi. Nemrég viszont ráakadtam egy nagyszerű receptre, ezt szeretném veletek megosztani a mai bejegyzésben.

Nem csak azért szuper ez a recept, mert isteni finom kenyeret süthetünk a segítségével, hanem azért is, mert rém egyszerű az elkészítése. Az egyetlen tényező, ami fennakadást okozhat, az a jénai edény, pontosabban annak meg nem léte, de ha valaki rendszeresen tervez kenyeret sütni, annak ajánlom a beszerzését, ahogy a neten láttam, nem túl drága dolog. A miénk egy régi darab (származási hely: Czechoslovakia), és körülbelül 2 literes, ez a méret tökéletesnek bizonyult ehhez a recepthez.

Az eredeti leírás itt található, nem sokat változtattam rajta, inkább csak a tapasztalataimmal, megjegyzéseimmel egészítem ki.

007

Hozzávalók

1 bögre teljes kiőrlésű liszt
2 bögre finomliszt
375-400 ml víz
1 tasak instant élesztő
1 teáskanál só
2 marok tökmag (napraforgó-, vagy egyéb mag is lehet, ízlés szerint, keverve is)

Elkészítés

1. Összekeverjük a hozzávalókat (nem kell dagasztani), lágy, ragacsos tésztát fogunk kapni. Személy szerint utálom, ha valami csak bögrében van megadva, úgyhogy lemértem nektek, én 275 ml-es bögrével dolgoztam, de egyébként ez most pont nem atomfizika, lehet korrigálni víz/liszt hozzáadásával, ha nem érezzük jónak az állagot. A víz mennyisége nagyban függ a liszt fajtájától, a bejegyzésben látható kenyérhez teljes kiőrlésű rozslisztet használtam, és pontosan 4 dl vizet vett fel, korábban tk lisztkeveréket használtam, ahhoz elég volt kevesebb is. Akinek bírja a pénztárcája, nyugodtan tehet bele több magot; illetve lehet, hogy valaki kevésnek érzi majd ezt a sómennyiséget, ezt ki kell tapasztalni, szerintem 1,5 teáskanálnyit is elbírna (bár nekem nem sótlan).

015

2. Ezután jön a legrosszabb rész, a várakozás (türelmetlen típus vagyok, no): 3 órán át kelesztjük szobahőmérsékleten, konyharuhával letakarva. Az eredeti recept 5-6 órát ír, és első alkalommal ki is vártam ezt az időt, de mivel nálam már 3 óra alatt elérte a maximumát a kenyér (mind állagban, mind méretben), a továbbiakban maradtam a rövidített időtartamnál.

3. Közben előmelegítjük a sütőt 220 fokra, alul-felül sütésen (nálam volt az 230 fok is), és a jénai tálat is betesszük melegedni (pontosabban forrósodni). Ez nagyon fontos, ugyanis ezáltal nem fog beleragadni a kenyerünk a tálba! Én sütés előtt 20-30 perccel szoktam bekapcsolni a sütőt – lehet, hogy ez overkill, igazából fogalmam sincs, hogy mennyi idő alatt melegszik fel a sütő, mindenesetre ennyi idő biztosan elég neki.

028

4. A kelesztési idő lejárta után lisztezett felületre borítjuk a tésztát, és az eredeti recept szerint “pofozgatjuk” kicsit; nálam ez annyit tesz, hogy átmozgatom a tésztát, felvetetek vele még egy nagyon pici lisztet, csak hogy ne ragadjon. Ezután kiveszem a jénait a sütőből (edényfogó kesztyű!! volt, hogy majdnem elfelejtettem), és belezuttyantom a tésztát. El fog terülni, mint a Nagyalföld, és abszolút nem fog kenyérszerűen kinézni, de jó lesz, higgyétek el nekem :) Egy csipet lisztet szoktam szórni a tetejére, csak a kaland kedvéért, igazából fogalmam sincs, mire jó ez, ösztönösen jött, biztosan kihagyható lépés.

035

5. Ezután 30 percet sütjük 220-230 fokon, fedővel együtt, majd 30 percet 200 fokon, fedő nélkül. Én általában inkább egy picit tovább sütöm (5-10 perccel), mert már jártam úgy (nem ezzel a recepttel), hogy a kenyér belseje fojtós maradt, ezt szeretném elkerülni. Továbbá egyszer előfordult, hogy már csak 10 perc volt hátra a sütésből, amikor rájöttem, hogy a második etapban elfelejtettem lejjebb venni a hőfokot; gyorsan mérsékeltem, és azon kívül, hogy egy picit megpirult a héja, nem lett semmi baja, úgyhogy ha veletek is hasonló történne, nem kell kétségbe esni.

6. A sütőből kivéve átkenjük a tetejét és az oldalát vízzel, majd letakarjuk egy tiszta konyharuhával, és hagyjuk kihűlni. Ezen annyit változtattam, hogy kb. 10-15 percet pihentetem konyharuha alatt, majd rácsra teszem – így gyorsabban hűl, hamarabb lehet belőle enni :)

038

További gondolatok

A recept szerint 80-90 dekás kenyerünk lesz – a képen látható 680 gramm lett, és a legnagyobb is csak 780 g volt, úgyhogy inkább ezzel számoljatok.

Ha szendvicsnek való, vékonyka szeleteket szeretnétek vágni, akkor várjátok meg, amíg teljesen kihűl, mert különben morzsolódhat.

Frissen hihetetlenül ropogós a héja, másnaposan, harmadnaposan már nem az, viszont nem szárad ki (nejlonzacskóban tárolom), és bár máshogyan, de ugyanannyira finom.

Tudom, hogy az igazi kenyér kovásszal készül, és készséggel elhiszem, hogy az egy teljesen más dimenzió, de akinek nincs ideje, kedve vagy lehetősége azt az utat járni, annak bátran ajánlom ezt az alternatívát, nem fog csalódni.

074

Ha esetleg kipróbáljátok a receptet, osszátok meg velem is az eredményt; akár itt, hozzászólásban, akár a blog Facebook-oldalán vagy emailben, mert nagyon örülnék, ha tudnám, hogy nektek is sikerélményben volt részetek! :)

6 megjegyzés:

  1. Nagyon szép kenyeret sütöttél! :)
    Én régebben nagyon sokat kuktáskodtam, csak saját készítésű kenyeret vagy pékárut ettünk, bár én kényelemből inkább kenyérsütőgépben készítettem.
    Ma már ritkábban készítek ilyen kenyeret, mert mostanában gluténmentes diétán vagyok, de a párom még most is nagyon szereti az én péksütijeimet. Én általában a kilófaló zabpelyhes kenyér receptjét használom, azt variálom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! :) Kenyérsütő géppel még nem volt dolgom, de az alapján, amit hallottam róla, nem is igazán érzem szükségét (úgy tudom, leginkább a dagasztásban nagy segítség, de pl. sütni nem jó benne, mert nem lesz igazi héja a kenyérnek).
      Tudnál linket adni ehhez a zabpelyhes kenyérhez? Rákerestem a neten, de nem találtam egyértelmű választ :)

      Törlés
  2. Hú de jól néz ki, ha a magokat kihagyom akkor még én is megenném, ezt egyszer tuti kipróbálom, köszi :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajrá-hajrá! Remélem ízlik majd :)

      Törlés
  3. De szép lett, biztos finom is! :)

    VálaszTörlés