2012. augusztus 29., szerda

DIY füzet

Na jó, ez egy kicsit csalóka, hiszen nem egy füzetet fogok elkészíteni, csak a díszítését :)
Enci sulikezdő bevásárlásos bejegyzése kapcsán jutott eszembe, hogy régebben, amíg írtam is a füzeteimbe, azt hiszem 9.-től kezdve magamnak gyártottam a mintás füzeteket, ahelyett, hogy megvettem (=anyukám megvette) volna 6-800 Ft-ért darabját.  Ezekben az időkben még rendesen jegyzeteltem, így egy tantárgyból évente több füzetet is elfogyasztottam, ami egy kicsit húzós lett volna anyagilag, így találtam ki (tisztában vagyok vele, hogy nem én találtam fel a spanyolviaszt :)) ezt a módszert. Emlékszem, mennyire büszke voltam magamra, hogy eszembe jutott ez az ötlet :D


Remélem még nem vagyok elkésve ezzel a bejegyzéssel, hátha van, aki utolsó pillanatban szerzi be a sulis cuccokat, meg persze jövőre is lehet hasznosítani az ötletet :)





Alapanyagok:
- mintás csomagolópapír

- átlátszó öntapadós fólia - a vastagabbik fajta kell nekünk (ennek zöld a rácsozása) a  vékonyabbik szerintem kezelhetetlen (ennek pedig kék)
- füzet
- olló
- cellux (nem feltétlenül szükséges)
- ceruza, vonalzó (a képről lemaradt, de ez sem szükséges feltétlenül)
- alkoholos filc, vagy füzetcímke
- dekupázsragasztó (nem feltétlenül szükséges)

Az elkészítés menete:




1. A kiválasztott csomagolópapírt fektessük le a felületre, amin dolgozni fogunk (célszerű a padlóra), tegyük rá a füzetet úgy, hogy az alján legyen egy kis ráhagyás, ennek nem kell többnek lennie, mint 1-2 cm. Lehet vonalzót is használni, de én csak elcsúsztattam a füzetet először jobbra, aztán pedig felfelé, és körberajzoltam, ügyelve arra, hogy az éppen nem rajzolt éllel párhuzamos maradjon a füzet. Egyébként én sosem húztam meg még a vonalat, mindig csak szemre vágtam, tehát aki ügyes kezű, az csak vágjon bele (ha ha) :) Figyeljünk a minta irányára, ha csak nem akarjuk direkt keresztbe a cicákat/virágokat/akármit :)


2. Ismételjük meg a lépést, vagy rajzoljuk körbe a már levágott darabot. Akinek nem túl magas a csomagolópapírja, annak nem kell szórakoznia ezzel, egyszerűen vágja le a füzet szélességének megfelel darabot a papírból, de ne felejtse az 1-2 cm ráhagyást, majd vágja félbe a papírt. Így lesz két egyforma darabunk.



3. Akinek van dekupázsragasztója, az itt használhatja. Régebben én a füzet gész felületét bekentem, aztán csak a széleket, most pedig egyáltalán nem is használtam (már csak azért sem, mert teljesen beszáradt). Másféle ragasztó nem igazán felel meg erre a célra, mert nagyon átáztatják a papírt. Ha használtunk ragasztót, most gyorsan kell dolgoznunk, mert hamar szárad. Tegyük rá a füzetre a papírt (ismét figyeljünk a minta irányára, bár erre igazából a másik oldal borításánál kell figyelni), ha ragasztó nélkül dolgoztunk, akkor hagyjunk egy kis rést a spirál előtt (később leírom, hogy miért) és anélkül, hogy kinyitnánk a füzetet, hajtsuk be a borító alá a széleket.




4. Nyissuk ki a füzetet, és hajtsuk be a sarkakat a képen látható módon (végülis mindegy, milyen módon, a lényeg, hogy szép legyen). Itt lehet szükség esetleg celluxra, leragasztani a sarkakat, vagy egy-egy helyen rögzíteni a papírt a füzethez, én most nem használtam.


5. Így fog kinézni a hajtogatás után. Ismételjük meg a másik borítóval is a 3-4. lépést.


6. Ha szeretnénk ráírni a nevünket, osztályunkat a füzetre, azt most tegyük meg, mert a fóliára nem fog fogni a toll, de még az alkoholos filc sem nagyon. Használhatunk készen vett címkét is, vagy nyomtathatunk, ha úgy jobban tetszik, de mindenképpen ajánlatos a fólia alá tenni, mert így nem engedi el a ragasztás, nem lesz koszos, stb.


7. Az öntapadós fóliából vágjunk ki a füzetnek megfelelő nagyságú darabot, figyeljünk arra, hogy a ráhagyás 1-2 cm-el nagyobb legyen, mint a csomagolópapír esetén. Itt teljesen szükségtelen a vonal meghúzásával szórakozni, a fólia túloldalán lévő beosztás segít az egyenes vonal megtartásában.
Tipp: Ha először dolgozol ilyen fóliával, segíthet, ha tekercselés irányának merőlegesen állítod a füzetet, és úgy vágod ki a megfelelő darabot (azaz pont fordítva, mint én; tehát a levágott darabnak ne a teteje és az alja, hanem a jobb és bal széle akarjon érintkezni). Így könnyebb lesz feltenni, viszont a fólia méretőből adódóan több felesleg fog keletkezni.


8. Régebben úgy helyeztem fel a fóliát, hogy először csak a hosszabbik rész kb. 1/3-ról húztam le a papírt, és úgy illesztettem a spirál elé, most viszont könnyebbnek találom, ha egyben lehúzom, és úgy teszem fel, először a spirálhoz illesztem, minél szorosabban, majd haladok a másik szél felé, könnyed, simító mozdulattal.
Ez a vastagabbik fólia nem fog összeragadni, könnyen lehet vele dolgozni (a vékonyabb fajtával viszont megjártam már). Ha valahol buborék lenne benne, próbáljátok kisimítani, ha nem sikerül, akkor egy nagyon hegyes tűvel szúrjátok ki. Ha ráncolódna, meg lehet próbálni óvatosan felfejteni a fóliát, csomagolópapírtól függ, hogy felszedi-e a mintát.
Írtam, hogy ha nem használunk ragasztót, ne közvetlenül a spirál mellé illesszük a papírt. Ez azért fontos, mert így lesz helye a fóliának és a füzetnek összetapadni, és nem fog elválni a papír, amit ugye nem ragasztottunk oda.



9. Miután teljesen feltettük a fóliát, vágjuk ki a sarkait a képen látható módon.


10. Nyissuk ki a füzetet, és hajtsuk be a fólia széleit. Ismételjük meg a 6-9. lépést a másik borítóval is.


11. Készen van a füzetünk! :)

Szerintem ez egy szuper megoldás, mert bár nem számoltam össze, hogy mennyibe kerülnek az alapanyagok, de biztos vagyok benne, hogy bőven megéri ilyen füzeteket használni, már ha tetszik :) Rengeteg féle szebbnél-szebb csomagolópapír közül lehet választani, mindenki talál az ízlésének megfelelőt.
Javaslom, hogy a füzet, amit használunk hozzá, egyszínű legyen, mert az nem rikít ki annyira, mint az enyémnél (azért használtam ezt, mert ez volt két éve a legolcsóbb füzet, amit lehetett kapni, még mindig van vagy tíz darab itthon).
Az egyetlen, ami hátrány ezekben a saját készítésű füzetekben a drágább boltiakhoz képest, hogy ezeknek elég vékony a borítójuk, és a spirálban lévő papírt nem védi semmi, ezért év végére eléggé el tudnak használódni, esetleg fel is szakad egy kicsit a spirál mentén.

Tetszik nektek az eredmény?
Remélem érthetően magyaráztam, nagyon igyekeztem, de ha valami mégsem tiszta, kérdezzetek nyugodtan akár kommentben, akár emailben!

8 megjegyzés:

  1. Nagyon jó ötlet, és baromi aranyos a borító:D

    VálaszTörlés
  2. Tök édi lett :]
    De msot csalódtam benned, hogy nem jegyzetelsz... :( (pedig nem is :D)

    VálaszTörlés
  3. körülbelül mennyi idő alatt készül el egy füzet? :) nagyon tetszik az ötlet, bár nem tudom, fólia nélkül nem bírná sokáig gondolom, szóval az mindenképp kell :/

    http://weheartfashion.fanzoom.net/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fólia mindenképpen kell :) Hú, nem tudom mennyi idő alatt készül el egy... Kb. 20 perc lehet (?).

      Törlés
  4. Tényleg nagyon jó lett !!! Ki kell próbálnom ... :)))

    VálaszTörlés